سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بزرگى آفریننده در اندیشه‏ات ، آفریده را خرد مى‏نمایاند در دیده‏ات . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 90 شهریور 24 , ساعت 10:40 صبح


پنج شنبه 90 شهریور 10 , ساعت 9:14 عصر

بد نیست کمی روی این مطلب فکر کنیم

 روز امتحان بزرگى است براى کشورهاى اسلامى و ملتهاى مسلمان. تاکنون خود ملتها هم تا این حد به توانائى‌هاى خودشان واقف نبودند. امروز ملتها میدانند که چه قدرتى دارند و اراده‌ى آنها چقدر میتواند کارساز باشد. این شناخت ملتها از خود، نعمت بزرگى است. البته سلطه‌گران عالم و سردمداران امپراتورى‌هاى سلطه و قدرت هم فهمیده‌اند در دنیاى اسلام چه خبر است؛ لذا بیکار نمیمانند، آنها هم نقشه میکشند.

امروز روزى است که ملتهاى مسلمان به هویت اصیل و اسلامىِ خودشان برگردند.

آنچه در درون ما از نیرو و عظمت و شکوه وجود دارد، ناشى از ایمان به اسلام و اعتقاد به قدرت پشتیبان الهى و اتکال به خداى متعال است؛ این است آن قدرتى که هیچ قدرتى بر آن فائق نمى‌آید؛

این را بایستى هرچه بیشتر در دل خودمان، در عملِ خودمان تجلى ببخشیم.


سه شنبه 90 شهریور 8 , ساعت 10:9 صبح

مسئله‌ى فرهنگ را خیلى جدى بگیرید. اگر چنانچه ما کارهاى اقتصادى را - همچنان که در برنامه هست و آرزوهاى ما متوجه به آن است - انجام بدهیم، اما در زمینه‌ى کار فرهنگى عقب بمانیم، بدانید کشور لطمه خواهد دید.

دشمنان ما یکى از چشمه‌هاى دشمنى‌شان کار اقتصادى است؛ یک چشمه‌ى مهم دیگر، کار فرهنگى است.

لیکن فى‌الجمله دوستان توجه داشته باشند که کار فرهنگ، کار بسیار مهمى است؛ با ملاحظه‌ى جهتگیرى‌هاى انقلابى و اسلامى. در زمینه‌ى فرهنگ، دچار رودربایستى نشوید.

در همه‌ى شعبه‌هاى فرهنگى - چه در موضوع کتاب، چه در کارهاى هنرى، چه در مؤسسات فرهنگى - جهتگیرى‌ها را انقلابى و اسلامى قرار بدهید.

اولویتها را در اینجا هم ملاحظه کنید، چون منابع بالاخره محدود است. البته مصوبه‌ى دولت در زمینه‌ى بودجه‌ى فرهنگى، مصوبه‌ى خوبى است؛ اگرچه حالا شنیدم که خیلى از مبالغ این مصوبه تخصیص داده نشده؛ حتّى اگر همه‌اش هم تخصیص داده شود، باز براى همه‌ى فعالیتهاى فرهنگى کافى نیست. بنابراین منابع دچار محدودیت است. با توجه به محدودیت منابع، نگاه کنید ببینید اولویتها چیست. البته من یک مجموعه‌اى را به نحو پیشنهاد به دولت ارائه کردم؛ که اگر این چیزها در کار فرهنگ مورد توجه قرار بگیرد، با توجه به نگاهى که ما در زمینه‌ى فرهنگ داریم، اینها اولویت خواهد داشت؛ یعنى اینها تأثیراتش بیشتر خواهد بود. بله، اینها را باید دنبال کنید تا ان‌شاءاللَّه تحقق پیدا کند.


جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 1:26 عصر

 روز قدس، یک روزِ به معناى حقیقى کلمه، بین‌المللىِ اسلامى است

 روزى است که ملت ایران میتواند با کمک ملتهاى مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقى را فریاد کند که براى پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذارى میکند - البته حداقل شصت سال است، یعنى از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعى میکنند فلسطین را از نقشه‌ى جغرافیاى جهانى حذف کنند. البته تا حدود زیادى هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامى زد توى دهن اینها. ایجاد نظام جمهورى اسلامى و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمى بود که در مقابل این نقشه‌ى استکبارى ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده.

 روز قدس پشتوانه‌ى امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ى آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفرى که روز قدس توى خیابان مى‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهاى انقلابش کمک میکند. روز قدس روز بزرگى است، روز مهمى است. ان‌شاءاللَّه امسال، هم در کشور ما و هم در کشورهاى اسلامى دیگر، این روز، باعظمت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد.


جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 1:13 عصر

اگر دانشگاه ما یک دانشگاه علمىِ محض باشد، اما تویش دین و اخلاق نباشد، همان بلائى بر سر جامعه‌ى ما و کشور ما و آینده‌ى ما خواهد آمد که بر سر جامعه‌ى دانشمند غرب آمد. غرب جامعه‌ى دانشمندى است، اما جامعه‌ى خوشبختى نیست. در آنجا امنیت اخلاقى نیست، امنیت روانى نیست، انسجام خانوادگى نیست، اخلاق نیست، معنویت نیست. خلأهاى عمده‌ى بشر اینهاست. اینها خوشبختى نیست؛ ما این را نمیخواهیم. ما خوشبختى میخواهیم، ما امنیت حقیقى و معنوى میخواهیم. بدون علم نمیشود، با علم بدون دین هم نمیشود؛ دین لازم است. جامعه باید جامعه‌ى دینى باشد؛ در رأس آن هم دانشگاه است. دانشگاه باید دانشگاه متدین باشد. در مفهوم «متدین» از عرایض من تلقى غلط نشود. تدین به معناى معرفت عمیق دینى، ایمان عمیق و باور ژرف به دین و معارف دینى است، که طبعاً عمل به دنبالش مى‌آید؛ باید دنبال این باشیم. این وظیفه‌ى همه است، از جمله شما اساتید محترم. یک کلمه‌ى شما در کلاس درس، گاهى اوقات از یک ساعت یا دو ساعت سخنرانى حقیرِ روحانى تأثیرش بیشتر است. فرق نمیکند معلم، معلم چه درسى باشد. استاد در کلاس میتواند تأثیر عمیق بگذارد در شکل‌دهى فکر جوان و ذهن جوان و عمل جوان و دل جوان و ایمان جوان. به این بیندیشید، به این فکر کنید؛ این خیلى مهم است.


سه شنبه 90 شهریور 1 , ساعت 12:39 عصر

دعوت دفتر رهبری از مردم برای کمک به ملت قحطی‌زده‌ی سومالی

در پی تشدید بحران خشکسالی و بروز قحطی در منطقه شاخ آفریقا خصوصاً کشور سومالی، دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای از همه هموطنان عزیز در این ماه رحمت و برکت دعوت کرد، به کمک مسلمانان قحطی‌زده سومالی بشتابند.
متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

این روزها منطقه شاخ آفریقا و خصوصاً کشور مصیبت‌زده سومالی شاهد یکی از دردناک‌ترین بحران‌های انسانی است که بر اثر خشکسالی و بروز قحطی و در سکوت و بی‌توجهی نهادهای بین‌المللی، جان میلیون‌ها مسلمان سومالیایی خصوصاً زنان و کودکان در معرض تهدید قرار گرفته است.
به همین منظور و با توجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب برای کمک به قحطی‌زدگان سومالی، از ملت نوع دوست و مسلمان ایران دعوت می‌شود تا در این ماه رحمت و برکت به کمک ملت مسلمان سومالی شتافته و کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از طریق دستگاه‌های مسوول به دست مردم سومالی برسانند.
دفتر مقام معظم رهبری

دوشنبه 90 مرداد 17 , ساعت 10:0 صبح

 

 «در بررسی شرایط کشور، باید هم نقاط مثبت
 
و هم نقاط منفی در کنار یکدیگر دیده شوند و از
 
منفی‌گرایی یا مثبت‌گرایی مطلق پرهیز شود».
ایشان در همین رابطه افزودند:
«البته در این نگاه کلی، بایستی واقع‌بینانه نگاه کنیم. خودمان را نبایستی دچار خطا بکنیم. یک‌سو نگری نکنیم. نقاط مثبتی داریم، نقاط منفی‌ای هم داریم. هر دو را ببینیم. غلبه‌دادن نگاه منفی خلاف واقع‌بینی است، موجب ناامیدی است. نقطه‌ی مقابلش هم همینجور است: یعنی غلبه‌دادن نگاه مثبت، بدون دیدن نقطه‌ی منفی، این هم گمراه‌کننده است، موجب یک رضایتی می‌شود در انسان که احیاناً این رضایت، رضایت کاذب است؛ این هم درست نیست. نقاط منفی را هم باید در کنار نقاط مثبت دید.

اولین نقطه‌ی مثبت نظام و نقطه‌ی قوت نظام، این است که نظام ثابت کرده است که توانایی غلبه‌ی بر تهدیدها را دارد؛ این خیلی چیز مهمی است. ما در طول این سی و دو سال، تهدیدهای فراوانی داشتیم: تهدید سیاسی، تهدید امنیتی، تهدید نظامی،‌ تهدید اقتصادی؛ لازمه‌ی این تهدیدها این بوده است که نظام ضربه بخورد، آن‌ها البته می‌خواستند ساقط کنند نظام را، حالا این دور از دسترسشان بود، لااقل نظام را عقب نگه دارد، کشور را عقب نگه دارد. نظام بر همه‌ی این تهدیدها غلبه پیدا کرده. به نظر من نقطه‌ی قوت درجه‌ی اول نظام این است.

دوم: اعتماد میان مردم و نظام. کمتر نظامی در دنیا وجود دارد که مردمش نسبت به آن نظام حکومتی، اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، داشته باشند؛ کمتر کشوری است.

سوم: پیشرفت در شرایط تحریم. یکی از نقاط مهم قوت کشور این است. ما در سخت‌ترین شرایط تحریم، کشور پیشرفت کرده. پیشرفت در اعتماد به نفس ملی: امروز ما به خصوص جوان‌هایمان اعتماد به نفسشان از ده سال پیش، از بیست سال پیش بیشتر است. درست گفتند ایشان، بنده این را اطلاع دارم، در زمینه‌های علمی، هرکاری که زیرساخت آن در کشور موجود باشد، جوان‌هایمان آماده هستند انجام بدهند. یعنی هیچ چیزی نیست که ما به جوان‌های دانشمندان بگوییم این را دنبال کنید و این‌ها بعد از اندکی نتوانند؛ مشروط بر اینکه زیرساختش موجود باشد. یک چنین وضعی ما بحمدالله داریم. کارهای عمرانی گسترده‌ای که در کشور انجام گرفته. پیشرفت این‌هاست. در این زمینه‌ها پیشرفت‌های خیلی زیادی داشتیم.

چهارم، از نقاط مثبت: اعتبار بین‌المللی. بنده موافق نیستم با این نظر که امروز وضع ما از لحاظ بین‌المللی وضع منفی است؛ به هیچ وجه. این هم گاهی شنیده می‌شود، گفته می‌شود در بعضی از اظهارات. نخیر، ما وضعمان امروز از لحاظ بین‌المللی بسیار خوب است. امروز، جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور محترم، اثرگذار، معتبر، متنفذ در دنیا،‌ در فضای سیاست بین‌المللی شناخته شده است.

نقطه‌ی روشن دیگر، مساله‌ی ثبات کشور است. این همه توطئه، این همه دسیسه... البته ثبات غیر از رکود است. ما رکود نداریم، حرکت داریم، پیشرفت داریم، جوشش داریم در کشور، اما نظام،‌ نظام ثابت و مستقری است.

اما نقاط ضعف هم داریم. اگر نقاط منفی را نبینیم، ضعف‌های خودمان را نشناسیم، یقیناً ضربه خواهیم خورد.
نقاط ضعف ما، هم در زمینه‌های اقتصادی است،‌ هم زمینه‌ی فرهنگی است، خطاها داشتیم، ضعف‌ها داشتیم. بر بعضی از چالش‌ها نتوانستیم غلبه کنیم؛ این واقعیتی است. حتی در همان تهدیدهایی که مستقیماً از طرف دشمن است،‌ اگر ما ضربه‌ای خوردیم، تقصیر خود ماست. کوتاهی‌های خود ماست، تقصیر خود ماست.

یک جاهایی طبق وظیفه عمل نکردیم؛ یک جاهایی مراقبت‌هایی که باید انجام بدهیم، انجام ندادیم؛ یک جاهایی دلبستگی‌های خودمان را زیر پا نگذاشتیم؛ منجر شده به اشکالاتی، این هم باید در نظر داشته باشیم. به چیزهایی که باید از آن پرهیز کرد و بر حذر بود، سرگرم شدیم: به منازعات سیاسی، به مشاجرات؛ این‌ها نقاط ضعف است. به رفاه‌طلبی سرگرم شدیم، به منش‌های اشرافی‌گری سرگرم شدیم. غفلت از روحیه‌ی جهادی و ایثار؛ گاهی این‌ها را داشتیم. غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از درکمین‌بودن دشمن؛ مواردی از این چیزها غفلت کردیم. غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور، بی مبالاتی نسبت به حفظ بیت‌المال؛ این‌ها گناهان ماست، این‌ها نقاط ضعف ماست. میل به رفتارهای قبیله‌ای در میدان سیاست، در میدان اقتصاد. در زمینه‌ی اقتصاد خوب فعالیت‌های زیادی شده با ارزش هم هست، اما مسئله‌ی اشتغال حل‌نشده است، مسئله تورم حل‌نشده است، مسئله فرهنگ کار حل‌نشده است، مسئله‌ی ساعات مفید کار حل‌نشده است؛ باید فرهنگ کار در کشور یک جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند؛ هر یک ساعت کار را با شوق، بیفزایند بر مدت و مقدار کاری که انجام می‌دهند. باید کار کرد؛ با بی‌کاری و بی‌میلی به کار و تنبلی و وادادگی، کشور پیش نخواهد رفت.

نقاط قوت امیدهای ما را افزایش می‌دهد، ظرفیت‌ها را به ما نشان می‌دهد؛ نقاط منفی، اولویت‌ها را به ما نشان می‌دهد که چه کار باید بکنیم.»

دوشنبه 90 تیر 20 , ساعت 9:56 صبح

روی سخن حضرت امام خامنه ای با کیست؟وظیفه ما چیست؟

در طول تاریخ مدعیانى بودند؛ بعضى از مدعیان هم همین چیزى که حالا اشاره کردند، یک علامتى را بر خودشان یا بر یک کسى تطبیق کردند؛ همه‌ى اینها غلط است. بعضى از این چیزهائى که راجع به علائم ظهور هست، قطعى نیست؛ چیزهائى است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ روایات ضعیف است، نمیشود به آنها استناد کرد. آن مواردى هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد. همیشه عده‌اى این شعرهاى شاه نعمت‌اللَّه ولى را - در طول سالهاى متمادى و در موارد زیادى - بر آدمهاى مختلفى در قرون مختلف تطبیق کردند، که بنده دیدم. گفتند بله، اینى که گفته من فلان کس را، فلان جور مى‌بینم، این فلان کس است؛ یک شخصى را گفته‌اند. باز در یک زمان، صد سال بعد مثلاً، یک کس دیگرى را پیدا کردند و به او تطبیق کردند! اینها غلط است، اینها کارهاى منحرف‌کننده است، کارهاى غلطانداز است. وقتى انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیله‌ى گمراهى اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستى بشدت پرهیز کرد. کارِ عالمانه، قوى، متکى به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، این هم کار هر کسى نیست، باید اهل فن باشد، اهل حدیث باشد، اهل رجال باشد، سند را بشناسد، اهل تفکر فلسفى باشد؛ بداند، حقایقى را بشناسد، آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتى انجام دهد. این بخش از کار را هرچه ممکن است، بیشتر باید جدى گرفت تا راه ان‌شاءاللَّه براى مردم باز شود؛ هرچه دلها با مقوله‌ى مهدویت آشنا شود و انس پیدا کند و حضور آن بزرگوار براى ما، ما مردمى که در دوران غیبت هستیم، محسوستر شود و بیشتر حس کنیم و رابطه بیشتر داشته باشیم، این براى دنیاى ما و براى پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود.


چهارشنبه 90 تیر 15 , ساعت 9:34 صبح

اعیاد شعبانیه رو به همه دوستان تبریک میگم.

قسمتی از بیانات امام خامنه ای برای پاسداران عزیز

امروز من عرض میکنم هویت سپاه که هویت پاسدارى است، به معناى یک مفهوم محافظه‌کارانه تلقى نشود. پاسدارى یعنى نگه داشتن، حفظ کردن. این حفظ کردن را میتوان با یک تفسیر محافظه‌کارانه معنا کرد. یعنى بگوئیم وضع موجود انقلاب را حفظ کنیم؛ من این را نمیگویم. حفظ انقلاب به معناى حفظ وضع موجود نیست. چرا؟ چون انقلاب در ذات خود یک حرکت پیشرونده است، آن هم پیشرفت پرشتاب. به کجا؟ به سمت هدفهاى ترسیم شده. هدفها عوض نمیشوند. این اصول و ارزشهائى که بر روى آن بایستی ایستادگى کرد و براى آن جان داد، اصول و ارزشهائى هستند که در اهداف، مشخص شده‌اند. هدف نهائى، تعالى و تکامل و قرب الهى است. هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازى است؛ هدف پائین‌تر از آن، ایجاد جامعه‌ى اسلامى است با همه‌ى مشخصات و آثار، که استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند. این اهداف عوض‌شدنى نیستند؛ یعنى ما نمیتوانیم بیائیم مایه بگذاریم تا از هدف کم کنیم. بگوئیم خیلى خب، یک روز میخواستیم عدالت برقرار کنیم، حالا میگوئیم عدالت که نمیشود، یک نیمه‌عدالتى برقرار کنیم! نه، عدالت. این، هدف است. توحید، استقرار شریعت اسلامى به طور کامل، اینها اهداف است، اینها تغییرپذیر نیست. لیکن در جهت حرکت به سمت این اهداف، سرعتها قابل کم و زیاد شدن است، شیوه‌ها قابل تغییر یافتن است، تدابیر ممکن است جورواجور باشد. در این جهت، انقلاب پیشرونده و پیش‌برنده است. حفظ انقلاب یعنى حفظ همین حالت پیشروندگى و پیش‌برندگى. پاسدارى از انقلاب، به این معناست. اگر ما اینجور نگاه کردیم و مفهوم پاسدارى را اینجور فهمیدیم، آن وقت آن طراوت و شور و هیجانى که در حرکت پاسدارى هست، مضاعف خواهد شد.


سه شنبه 90 تیر 7 , ساعت 10:14 صبح

  حادثه هفتم تیر حقیقتاً یک محنت بود اما ملت ایران با صبر و بصیرتی که از طرف امام بزرگوار (ره) تزریق می‌شد، این محنت را تبدیل به نعمت کرد و موج را به طرف خود دشمن برگرداند.
حضرت امام خامنه‌ای، این درس امتحان پس داده شده ملت ایران را عامل اصلی پیشرفت‌ها و حرکت رو به جلو دانستند و افزودند: ملت ایران به دلیل اهداف والای خود که همان رسیدن به ارزش‌های اسلامی و تحقق مبانی اسلامی در جامعه و انتشار آن در جهان است، همواره با زورگویان عالم و استعمارگران و دیکتاتورها و سختی‌های تحمیلی از طرف آنها مواجه بوده و خواهد بود، بنابراین باید با صبر همراه با بصیرت در مقابل سختی‌ها ایستاد و محنت‌ها را به نردبانی برای پیشرفت و ارتقاء تبدیل کرد.


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ